perjantai 3. elokuuta 2012

jäädään kiinni ikuisuuteen


Lause, jota en ikinä uskonnut kirjoittavani: eilen illalla tuli syömishäiriöstä opitut asiat ihan oikeaan hyötykäyttöön. En ole aikaisemmin pyörtynyt mistään muusta kuin nestehukasta tai syömättömyydestä johtuen, mutta onneksi noita kertoja on ollut aika monta tässä vuosien varrella niin tunnistan varoitusmerkit: tuntuu kuin kohoaisin ilmaan, raajoissa kihelmöi, näkökenttä täynnä mustia tähtiä. Olen sen verran monta kertaa joutunut ottamaan pudotessa kiinni ja virvoittamaan sekä Minniä että lukioaikaista tyttöystävää, että tajusin onneksi itsekin mitä mitä tehdä - tosin oli kyllä harvinaisen hölmö olo yhtäkkiä vain romahtaa lattialle ja kiepahtaa nostamaan jalat ilmaan.

Asunto täynnä verta, kissa pomppi onnellisena nuolemassa kaiken mihin pääsi käsiksi. Viimeiset vessapaperini tippuivat verta, vanhasta yöpaidasta ei enää erota minkä värinen sen kuuluisi olla, koko kylpyhuoneen lattia täynnä veriroiskeita. Kiroilin ääneen miksi vitussa tää saatanan vittu ei tyrehdy voi helvetin perse ja juoksentelin ympäri asuntoa etsimässä jotain mitä käyttää painesiteenä, lähti näköjään niin paljon verta että pyörryin kahdesti. Hätäkeskuksessa puhelimen päässä maailman typerin tapaus, jopa minä tiesin tämä suuret "neuvot" jotka hän antoi, ja minä sentään olen humanisti. Lopulta vain tyydyin istumaan alas ja katsomaan elokuvaa samalla kun painan haavaa tekoharson kanssa niin kovaa että lähtee tunto koko kädestä. Kyllä se joskus tunnin jälkeen tyrehtyi sen verran että uskalsin mennä nukkumaan, mutta pakko myöntää että olin ihan kiitollinen siitä, että tänä aamuna oli aika YTHS:llä.

Muistin että aika olisi ollut lääkärille mutta olikin terveydenhoitaja ja sen jälkeen psykologi. En ole nähnyt psykologiani melkein vuoteen, kauhisteli kun kerroin, että mihin asiat ovat edenneet. Sun on kyllä pakko päästä ravitsemusterapeutille ja pitäisiköhän niitä sun terapiakäyntejä lisätä kahteen viikossa, minä katson polviini ja nypin laastaria. Joo kai. Terveydenhoitaja antoi kolme päivää vapaata töistä, minun on pakko saada levättyä, soitat sitten heti jos tuntuu että tarvitset lisää vapaata. Kiitän ja lähden, ostan kaappeihin lisää mustaherukoita ja tofumausteseosta ja kasvisnuudelelita ja kaurakaakaota. Kai minun on pakko jotain syödä.

Olen alle viidenkymmenenneljän maagisen rajan. En tiedä, mitä tuntea. Riemua.

6 kommenttia:

  1. Mitä terapeutilla käynti maksaa? Tai psykologilla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen korkeakouluopiskelija eli käyn YTHS:llä (psykiatri + psykologi + lääkäri + terkkari + fysioterapeutti + ravitsemusterapeutti), missä käyntimaksu on... itse asiassa käyntimaksu siellä on niin pieni etten tiedä. Kai se on jotain vajaa kympin pintaan? Käyn n. kerran kahdessa kuukaudessa psykiatrilla, terkkarilla ja psykologilla tarpeen mukaan esim. terapeutin ollessa lomalla, ja minulla alkaa jokakuukautinen fysioterapia varmaan syksyllä. Muistaakseni YTHS uudistuu syksyllä niin, että pelkästään hammaslääkärit ja fysioterapeutit ovat maksullisia, mutta en ole ihan varma.

      Terapiani on siis Kelan kuntoutusterapiaa, eli hain yksityisen psykoterapeutin joka on Kelan valtuuttama. Kela korvaa suurimman osan n. 60e tuntitaksasta, omavastuuta minulle jää n. 10e/kerta.

      Minun kohdealla vanhempani maksavat kaiken mielenterveyshoitoni, olen kovin onnekas.

      Poista
  2. Voi perse. Sun elämä menee ihan täyttä alamäkee... Tervetuloa hullujen joukkoon. Voi olla, et oot pian osastolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin siis ihan selvennykseksi, leikkasin itseäni vahingossa sormeen laittaessani ruokaa, lupasin kauan sitten että en viillä itseäni.

      Poista
    2. No joo, mut silti.. En siis tarkottanu millään pahalla, toivoisin vaan, että ymmärrät sun tilanteen täysin. Ja varmaan ymmärrätkin, syömissairas mieli vaan haraa vastaan. Mutta voimia ! ♥ (Ja oon ehkä ennenkin sanonut, että jos tarviit juttuseuraa, tekstarikaviria jne niin autan/kuuntelen kyllä parhaani mukaan.) Mun nälkäisestä/ahmitusta päästä välillä vaan tupsahtaa noi asiat vähän terävämmin, kun mitä tarkoitus on. Ja hyvä, ettet oo viillelly. ♥

      Poista
    3. Joo siis ei mitään, halusin vaan varmistaa ettet ymmärtänyt väärin! Ja kiva kun joku huolehtii, vaikka se olisikin ex-tyttöystävä. :D Pidän mielessä. ♥

      Poista