lauantai 16. kesäkuuta 2012

musta joutsen


Itkin tänään ensimmäistä kertaa maanantain jälkeen.

Viime yö oli pelkkää painajaista, veljeni kulki perässäni saksien kanssa ja yritti leikata läskiä irti. Huusin hänelle älä, en tahdo arpia, mutta hän vastasi että minun olisi kannattanut ajatella sitä ennen kuin lihoin. Harvoin klo 6:20 herätys tulee helpotuksena; nousin sängystä sillä sekunnilla kun jalat kantoivat.

Töissä oli ihan hirveä kiire koko ajan, en kerennyt pitää edes hengähdystaukoa paitsi puolen tunnin ruokailu naurettavan aikaisin. Meinasin jo uhmata kohtaloa ja syödä pihviä ja riisiä, mutta mennessäni lounasravintolaan tajusin, että lämpimän ruoan tarjoilu ei ollut vielä alkanut. Patonkia sitten, enpä oikeastaan valita vaikka tulikin vähän ällö olo. (Mutta toisaalta, nykyään tulee kaikesta ruoasta ällö olo, niin ei sillä kai niin väliä.) Kerkesin myös kokea jonkun aivan uskomattoman pika-ahdistuksen siinä ruokatunnilla; tajusin Minnin tulevan ystäviensä kanssa käymään työpaikallani tässä joku päivä, mutta en muista mikä päivä tarkalleen ja ahdistaa ihan liikaa ajatus siitä, että he näkisivät minut. Lilluva, löllyvä Virta, katsokaa miten typerältä hän näyttää työvaatteissaan; katsokaa, hänet minä jätin; minä tiedän miltä hän näyttää kun hän itkee pelosta ja rukoilee etten jättäisi yksin. Pelkään kamalasti että hän nauraa minulle selkänsä takana muille ihmisille, paremmille ihmisille, vaikka en tosissani usko että hän tekisi niin.

Onneksi törmäsin töiden jälkeen Sopuliin - tai no, Sopuli hiipi taakseni ja tökkäsi minua selkään, säikähdin niin kovasti että kiljaisuni kaikui pitkin maita ja mantereita - kaupassa. Naurettiin ja puhuttiin SingStarista ja kaikesta höpsöstä, hymy tuli luonnostaan eikä väkinäisenä, iloiset ajatukset seurasivat minua pitkälle iltaan asti. Kävin vielä Kukan luona maistamassa itsetehtyä jäätelöä (vaikka jokainen suupala itketti, pakko syödä pakko syödä) ennen kuin tulin kotiin, nyt olen niin väsynyt että kaikkialle sattuu. Haluan vaan rojahtaa sänkyyn ja nukkua, mutta pelottaa että tästä yöstä tulee samanlainen kuin edellisestä.

Huomenna pääsee tyhjentämään pään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti